1. Zapraszamy na zajęcia adaptacyjne w dniach 26.08.2024-28.08.2024
Dzień 1 (26.08.2024) – dzieci przychodzą do przedszkola z jednym z rodziców. Przynoszą do przedszkola wszystkie potrzebne rzeczy /bez pościeli/. Zajęcia adaptacyjne będą miały charakter swobodnego eksplorowania Sali w obecności rodzica i zapoznania się z nauczycielem. Spotkania będą się odbywać w godzinach 9.00-11.00
Dzień 2 (27.08.2024) – dzieci przychodzą do przedszkola z jednym z rodziców. W programie zajęcia adaptacyjne dla dzieci obserwowane przez rodziców. Ciąg dalszy zajęć adaptacyjnych i eksplorowania Sali w obecności rodzica, krótkie rozmowy z nauczycielem. Celem jest wzbudzenie w dziecku poczucia, że miejsce jest bezpieczne i ciekawe. Próba poprowadzenia krótkich zabaw grupowych. Spotkania będą się odbywać w godzinach 9.00-11.00
Dzień 3 (28.08.2024) – dzieci pozostają w przedszkolu bez rodziców w godz. 9.00-11.00
Ważne informacje: Prosimy rodziców o krótkie pożegnanie z dzieckiem i nie wychodzenie do sali przedszkolnej. Ważne, by rozstanie odbyło się szybko i sprawnie. Każde dodatkowe pożegnanie, ponowne przytulenie sprawia, że dziecko koncentruje się na swoich emocjach, płaczu i coraz trudniej jest mu się uspokoić. Czas na wspólne utulanie wykorzystajcie w domu. Przedłużanie chwili pożegnania nie służy ani dziecku, ani żadnemu z opiekunów.Jeśli dziecko weszło już na salę, prosimy rodziców o nie sprawdzanie co robi, jak się bawi, czy płacze.
2. Pierwszego dnia prosimy o przyniesienie tj. 26.08.2024:
W podpisanym worku /zostawiamy w szatni na miejscu przydzielonym dla naszego dziecka:
-) ubrania na zmianę (min. 3 zestawy) – majteczki, skarpetki, spodenki, bluzeczka z krótkim rękawkiem, bluzeczka z długim rękawem w podpisanym worku
-) kapcie na zmianę – na gumowej podeszwie, łatwe do zakładania, bez sznurowadeł.
-) dziewczynki szczotkę do włosów (podpisana), 2 gumki do włosów i 2 spinki /w torebce strunowej/
-) 1 opakowanie chusteczek suchych w kartoniku 100 szt.
-) 1 opakowanie chusteczek mokrych
3. Od 2.09.2024 osoby deklarujące pobyt dziecka po godzinie 13.00 są zobowiązane do przyniesienia w podpisanej torbie foliowej /zostawiamy w sali przedszkolnej na wskazanym przez nauczyciela miejscu/:
-) mała poduszka w poszewce /wym. 30×40 lub 60×40/ + mała kołderka w poszewce lub kocyk typu IKEA w poszewce (małej) /wym. 75×100/+ niemowlęce prześcieradło nieprzemakalne o wymiarze 120×60 lub 140×70 z gumką (najlepiej kolorowe) + ubranko do leżakowania np. piżamka lub leginsy i koszulka /wymiary pościeli jak do łóżeczka niemowlęcego/
4. Wyprawka plastyczna
Blok techniczny biały A4 – 1 szt.
Blok techniczny kolorowy A4 – 1 szt.
Ryza białego papieru ksero – 1 szt.
Papier wycinankowy mały (nie samoprzylepny)
Opakowanie grubych kredek drewnianych typu Bambino 12 kolorów – 1 szt.
Klej w sztyfcie Astra/GlueStick 15g lub 21g – 2 szt.
Plastelina Astra 12 kolorów /zwykła, nie świecąca, nie fluorescencyjna, nie brokatowa, może być kwadratowa/– 1 szt.
5. Gotowość przedszkolna dziecka 3-letniego
-) Gotowość na rozstanie z opiekunem – przed rozpoczęciem uczęszczania do przedszkola warto stopniowo przyzwyczajać dziecko do przebywania w nowym otoczeniu, pod opieką osoby trzeciej. Propozycje działań: wspólny spacer z zaprzyjaźnioną osobą i pozostawienie dziecka przez pewien czas pod jej opieką, wizyta u znajomych, gdzie dziecko bawi się z innymi dziećmi, a dorośli są zajęci rozmową w innym pomieszczeniu, pozostawianie dziecka na krótki czas zakupów w „Sali zabaw”. Ważne, aby wszystkie te działania miały charakter stopniowego oswajania dziecka, czyli zaczynamy od krótkich rozstań i z czasem przedłużamy.
-) Reagowanie na komunikaty nauczyciela – umiejętność ta jest warunkiem korzystania z zajęć przedszkolnych. Dziecko nie może przy byle okazji obrażać się na cały świat i demonstrować swojej odrębność odmową wykonania polecenia. Niestety, skłonność do obrażania się jest tolerowana w wielu rodzinach, w których dziecko dyktuje dorosłym warunki spędzania czasu. Jednak w przestrzeni opieki zbiorowej takie działanie jest w praktyce nie możliwe w wykonaniu i błędne wychowawczo. Realizowanie sytuacji zadaniowej np. wspólne spożycie posiłku wymaga podążania dzieci za nauczycielem.
-) Samodzielność – okres przedszkola jest czasem doskonalenia umiejętności samodzielnego działania, jednak w pierwszym etapie większa samodzielność buduje pewność siebie. Często w przestrzeni domowej rodzice uczą postawy bezradności życiowej tzn. nie dają szansy na samodzielność tylko wdrażają do spokojnego poddawaniu się czynnością np. karmią dziecko podczas oglądania bajki lub chodzą za dzieckiem wyłapując zachowania świadczące o chęci skorzystania z toalety i wysadzają dziecko lub sami inicjują oraz realizują ubieranie i rozbieranie dziecka. W powyższej sytuacji dziecko na prośbę nauczyciela wykonania samodzielnego polecenia często nie podejmuje próby czy reaguje buntem na skutek braku doświadczeń i swojej bezradności. W tym samym obszarze mieszczą się spory na temat odpieluchowania. Zaniedbanie treningu czystości we właściwym czasie sprawia, że pobyt w przedszkolu jest dla dziecka bardzo trudny.