Jeżykowe ogłoszenia

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

Kodeks przedszkola to zbiór norm obowiązujących w przedszkolu, dotyczących:

ZACHOWANIA PODCZAS POSIŁKÓW

-) przed posiłkiem zawsze myjemy ręce

-) przed posiłkiem życzymy wszystkim smacznego i rozpoczynamy jedzenie bezpośrednio po otrzymaniu talerza z jedzeniem

-) posiłek odbywa się w określonym czasie

-) jemy w ciszy , nie rozmawiamy ,nie mlaskamy, gdyż rozmowa w czasie

jedzenia może być przyczyną zadławienia

-) nie „wybrzydzamy” – mamy prawo mieć potrawy których nie lubimy ale też

nie „psujemy” innym apetytu swoim zachowaniem

-) sztućce są przeznaczone do spożywania posiłków i nie służą do zabawy,

posługujemy się nimi bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów

-) nauczyciel decyduje o opuszczenie przez dziecko stolika

-) odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy,

zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”

-) w czasie posiłku personel przedszkola jest zobowiązany do zachowania ciszy oraz dyskretnego zachowania

-) w czasie posiłku zachowujemy odpowiednią pozycję, siedzimy prosto na krześle przysuniętym odpowiednio do stolika, kolana razem

-) przy posiłku obowiązują spięte włosy u dziewczynek, w przypadku krótkich włosów opaska

-) w czasie posiłku talerz jest przed dzieckiem, dbamy o czystość przy stole

-) zachowujemy kolejność zdrowego żywienia, najpierw jedzenie potem picie

-) sprzątamy po sobie wg. ustaleń w danej grupie

ZACHOWANIA W ŁAZIENCE – Mycie rąk  przed posiłkami i po ich spożyciu, po każdorazowym wyjściu z toalety, po zajęciach plastycznych itp., po powrocie z ogrodu, spaceru

-) podwijamy rękawy, aby się nie zamoczyły

-) używamy ograniczoną ilość mydła /1 raz naciskamy dozownik mydła/

– ) płuczemy ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną

-) zakręcamy kran

-) otrząsamy ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć podłogi i luster

-) do wycierania rąk używamy ręcznika wiszącego pod znaczkiem dziecka

-) odwijamy rękawy i zapinamy je (gdy ktoś ma kłopoty prosi o pomoc kolegę

lub panią)

ZACHOWANIA W ŁAZIENCE – Myjemy zęby po posiłku (II danie)

-) oszczędzamy wodę

-) do kubka wlewamy letnią, czystą wodę

-) 2-, 3-krotnie płuczemy usta

-) na szczotkę wyciskamy pastę pod kontrolą nauczyciela

-) myjemy zęby okrężnymi ruchami, przypominającymi rysowanie małych

kółek

-) płuczemy jamę ustną kilkakrotnie wodą

-) płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek

-) władamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem

-) kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu

ZACHOWANIA W ŁAZIENCE – Higiena potrzeb fizjologicznych :

-) korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo

-) zawsze po sobie spłukujemy toaletę

-) nie przeszkadzamy innym dzieciom

-) używamy papier toaletowy zgodnie z przeznaczeniem

-) nigdy nie wrzucamy nic do muszli klozetowej w szczególności mokrych chusteczek

ZACHOWANIA W SZATNI :

-) pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem (spodnie – jeśli są

zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki)

– ) wracając , przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota,

śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę

-) przy rozbieraniu się – pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży

(odwrotnie niż przy ubieraniu : rękawiczki, czapka, szalik, kurtka, sweter

,buty, spodnie – jeśli są zmienne)

-) starannie składamy odzież, obuwie na swoje miejsce

-) pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy oczekują pomocy

-) wychodząc z szatni nigdy nie ustawiamy się bezpośrednio przed drzwiami

ZACHOWANIA W SALI – wejście

-) pamiętamy o przywitaniu się

-) nauczyciel przyjmujący dzieci aktywnie wspomaga wejście dziecka do sali

-) nauczyciel przyjmujący dzieci aktywizuje przedszkolaki do wspólnej zabawy czy zadania

-) nauczyciel przyjmujący dzieci wdraża przedszkolaki do zadań przygotowania do zajęć w przedszkolu np. przygotowanie pokarmu dla ptaków, ostrzenie kredek, weryfikacja kompletności puzzli itp.

ZACHOWANIA W SALI – zabawa

-) nie biegamy po sali

-) dzielimy się wszystkim

-) mówimy umiarkowanym głosem

-) gramy uczciwie

-) nie bijemy innych

-) sprzątamy po sobie

-) gdy coś się zepsuje zgłaszamy to Pani -zepsuta zabawka może stanowić

niebezpieczeństwo

-) używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję

-) bawimy się jedną zabawką

-) kontrolujemy porządek w sali

-) wykorzystujemy zabawki i sprzęt zgodnie z przeznaczeniem np. puzzle i gry układamy tylko przy stoliku

ZACHOWANIA W SALI – zajęcia dydaktyczne

-) stosujemy się do poleceń nauczyciela

-) dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach

-) zachowujemy właściwą pozycję podczas zajęć przy stolikach lub na dywanie

-) nauczyciel kontroluje czas prowadzonych zajęć

-) przed wykonaniem prac plastycznych lub zadania w karcie pracy nauczyciel wyjaśnia sposób wykonania zadania

-) nauczyciel zapewnia właściwe materiały i narzędzia do wykonania prac plastycznych lub zadania w karcie pracy

-) po zakończonych zajęciach porządkujemy salę

ZACHOWANIA W SALI – wyjście

-) pamiętamy o pożegnaniu wychodząc z sali

-) w czasie ostatniej godziny pracy przedszkola nie wykonujemy zadań wymagających dodatkowego sprzątania np. malowanie farbami

-) o godz. 16.30 rozpoczynamy z dziećmi porządkowanie sali

-) po uporządkowaniu sali rozpoczynamy grę z dziećmi na dywanie, wspólne czytanie książki lub zabawy organizowane przez nauczyciela w sali gimnastycznej aż do momentu opuszczenia sali przez ostatnie dziecko

ZACHOWANIA W SALI – opuszczenie sali

-) przed wyjściem z sali dzieci korzystają z toalety

-) wychodząc z sali dzieci ustawiają się w pociąg

-) nauczyciel jest zobowiązany przeliczyć dzieci

-) wychodząc z sali należy zgasić światła i otworzyć okna

-) jeżeli z dziećmi wychodzi 1 nauczyciel, prowadzi grupę, wyznacza ostatnie dziecko jako dyżurnego kontrolującego tył , jeżeli z dziećmi wychodzi nauczyciel z osobą do pomocy, prowadzi grupę, a druga osoba kontroluje tył

ZACHOWANIA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM

-) bezpiecznie korzystamy z urządzeń

-) nie popychamy innych

-) nie bijemy się

-) pomagamy młodszym kolegom

-) nie oddalamy się z terenu ogrodu

-) słuchamy poleceń nauczyciela

-) stawiamy się na zbiórkę po usłyszeniu umownego sygnału nauczyciela

-) korzystamy w prawidłowy sposób z piaskownicy tj. piasek i zabawki do piasku są używane tylko w środku piaskownicy,

-) po każdym opuszczeniu placu zabaw zabezpieczamy zabawki

-) nie zbieramy patyków, trawy i innych przedmiotów znalezionych na placu zabaw

-) na huśtawkach bujamy się nisko

ZACHOWANIE NA SPACERZE, WYCIECZCE

-) idziemy kolejno parami

-) nie popychamy się

-) uważnie słuchamy

-) przestrzegamy zasad ruchu drogowego